Chodzisz do 6-7-8 klasy?
Chcesz być traktowany/a serio?
Potrzebujesz miejsca, gdzie można pogadać, poruszać się, działać i być sobą?
Dbalnia to cykl spotkań dla młodszych nastolatków, którzy chcą lepiej dogadywać się z innymi, ogarniać emocje i mieć wpływ na to, co się dzieje wokół. To nie są lekcje ani wykłady. To czas na działanie, rozmowę i wspólne doświadczenia – bez oceniania i bez presji.
JAK TO WYGLĄDA?
dołącz do grupy LUB przyjdź na warsztaty
Grupy:
4 stałe grupy – po 8–15 osób
Spotkania raz w tygodniu przez 2 miesiące
Stała ekipa i prowadzący, którzy naprawdę słuchają
Czasem dołączają goście-specjaliści, którzy pokazują nowe narzędzia i sposoby działania
Każde spotkanie ma swój rytm: krąg na start → warsztat lub wyzwanie → przerwa → wspólne działanie i zabawy → domknięcie
Warsztaty:
To nie są zajęcia „do siedzenia”. Trwają krótko i są konkretne.
To warsztaty, które angażują, poruszają i zostawiają coś na dłużej:
Współpraca w działaniu
Zadania zespołowe, wyzwania, praca pod presją czasu i zmiennych warunków.
Talenty i role w grupie
Każdy jest inny – i właśnie to działa. Sprawdzamy, jak różne role uzupełniają się w zespole.
Komunikacja i uważne słuchanie
Jak mówić jasno. Jak słuchać, żeby się dogadać. Prosto, bez teorii.
Wyzwania zamiast problemów
Uczymy się patrzeć na trudności jak na coś, z czym można sobie poradzić – razem.
Dbalnia to cykl zajęć dla młodzieży poświęcony dobrostanowi i odporności psychicznej. W ramach projektu rozwijamy umiejętności budowania przyjaznych relacji w grupie rówieśniczej, wzmacniania poczucia własnej wartości i samooceny, dbania o higienę cyfrową, a także rozpoznawania objawów zaburzeń nastroju oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych.
Projekt powstał dzięki udziałowi naszej organizacji w programie „Kurs na Odporność”, współfinansowanym przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności i realizowanym przez Fundację Edukacja dla Demokracji oraz Fundację Szkoła z Klasą.
lub napisz mail lub zadzwoń: kontakt@odjazdow.org.pl
Projekt realizowany jest w dwóch turach: wiosennej (maj–czerwiec) oraz jesiennej (wrzesień–październik). We wrześniu rozpoczyna się rekrutacja do kolejnych grup oraz na otwarte warsztaty dla klas. Zapraszamy młodzież, która chce lepiej radzić sobie z emocjami, relacjami i wyzwaniami szkolnymi, ale też taką, która szuka miejsca, gdzie może działać, współtworzyć i być potrzebna.
Projekt „Dbalnia – nastolatkowie w poczuciu odpowiedzialności” to cykl zajęć rozwojowych dla młodszych nastolatków (klasy 6–8 szkoły podstawowej), którzy potrzebują bezpiecznej przestrzeni do rozmowy, działania i bycia ze sobą. Program powstaje w odpowiedzi na realne potrzeby młodzieży: chęć bycia wysłuchanym, zrozumianym i traktowanym poważnie, ale też potrzebę ruchu, wspólnego działania i sprawczości. W ramach projektu powstają cztery stałe grupy (po 8–15 osób), które spotykają się regularnie przez dwa miesiące, ucząc się komunikacji, współpracy oraz dbania o swój dobrostan psychiczny.
Zajęcia łączą warsztaty uważności, elementy mindfulness, Porozumienie Bez Przemocy (NVC), pedagogikę przygody oraz działania outdoorowe i społeczne. Pracujemy nie tylko „przy stole”, ale także w ruchu, w działaniu i w kontakcie z przestrzenią Osiedla Jazdów. Uczestnicy uczą się rozpoznawać i nazywać emocje oraz potrzeby, ćwiczą uważne słuchanie, współpracę i podejmowanie wyzwań. Ważnym elementem programu są projekty wolontariackie oraz działania na rzecz społeczności lokalnej i własnej klasy – tak, by zdobywana wiedza miała realne przełożenie na codzienne życie.
Każdą grupę prowadzi wychowawca z doświadczeniem w pracy nad odpornością psychiczną dzieci i młodzieży, związany z Fundacją Odjazdów i pracujący w oparciu o metodę kręgów, pedagogikę przygody i NVC. W wybranych spotkaniach uczestniczą także zaproszeni specjaliści, którzy wnoszą nowe perspektywy i narzędzia – m.in. w obszarze komunikacji empatycznej, współpracy, ról zespołowych czy pracy z wyzwaniami. Zajęcia mają stałą, bezpieczną strukturę: krąg otwierający, część warsztatową, przerwę i wspólne działanie oraz krąg zamykający, który pomaga integrować doświadczenia.
Fundacja Odjazdów nawiązała współpracę z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego w ramach zajęć dla studentek i studentów III roku specjalności animacja i edukacja nieformalna, pozaformalna i alternatywna. Podczas warsztatów prowadzonych przez Monikę Kochan zaprosiliśmy przyszłych edukatorów do eksplorowania pedagogiki przygody poprzez praktyczne doświadczenie gry terenowej.
Cieszymy się, że możemy współtworzyć inspirujące środowisko edukacyjne, wspierając przyszłych wychowawców i edukatorów w rozwijaniu nowoczesnych kompetencji.
„Bliżej siebie” to cykl rodzinnych warsztatów realizowany w ramach programu Rodzinne Soboty na Festiwalu Otwarty Jazdów.
Spotkania miały formułę dwugodzinnych zajęć, podczas których dzieci i rodzice uczestniczyli w równoległych aktywnościach, rozwijając swoje umiejętności i zainteresowania w przyjaznej atmosferze.
Dla dzieci (5–10 lat) przygotowaliśmy kreatywne warsztaty łączące elementy majsterkowania, pedagogiki przygodowej i jogi dla dzieci. Zajęcia wspierały rozwój uważności, sprawczości, kreatywności, współpracy w grupie i wyobraźni. Każde spotkanie rozpoczynało się krótką grą terenową, a następnie dzieci tworzyły własne projekty zebranych materiałów.
Dla rodziców odbywał się warsztat „Jak rozmawiać, by współpracować – o uczuciach i potrzebach metodą Porozumienia Bez Przemocy (NVC)” prowadzony przez Joannę i Grzegorza Gnasiowych (Studio PoRozumienia). Spotkanie pomagało rozwijać umiejętność empatycznej komunikacji w rodzinie i było tłumaczone na język migowy.
Standardowa zawartość artykułu.
Każdy nowo stworzony artykuł będzie zawierał tekst umieszczony w tym miejscu. Dlatego warto wpisać tutaj podstawową treść nowego artykułu lub wskazówki dotyczące dodawania artykułu dla Twojego klienta.
2025
00-467 Warszawa
ul. Jazdów 8/1
Fundacja Odjazdów