W 2021 roku postanowiliśmy sformalizować nasze działania, tworząc Fundację Odjazdów, by w pełni realizować naszą misję.
Dziś działamy w duchu Partnerstwa Otwarty Jazdów, organizując kreatywne i integracyjne zajęcia dla dzieci z SP 12, przedszkola Raj na Skarpie oraz lokalnej społeczności.
Nasze wartości – otwartość, współpraca, kontakt z naturą oraz oddolne działania – realizujemy w wielu projektach, takich jak “Świąteczny Jazdów”, półkolonie czy działania integracyjne i zielone szkoły. Dzięki zaangażowaniu społeczności, wsparciu ambasad oraz licznych wolontariuszy, nieustannie się rozwijamy i planujemy kolejne inicjatywy, mając na celu wspieranie dzieci, rodzin i lokalnych społeczności.
Odjazdów to miejsce, które łączy ludzi, inspiruje i daje przestrzeń do tworzenia trwałych relacji. Tworzymy przyszłość w oparciu o nasze korzenie w Jazdowie – blisko natury i ludzi.
Nasza historia zaczęła się od pasji do pracy z dziećmi, relacji oraz współpracy z lokalną społecznością. Wszystko zaczęło się
w 2015 roku, kiedy Monika Kochan, obecna koordynatorka projektu i członkini zarządu, rozpoczęła pracę w Szkole Podstawowej
im. Powstańców Śląskich. Jako wychowawczyni świetlicy, Monika zarażała dzieci i rodziców kreatywnością, organizując nietypowe zajęcia, pełne pasji i zaangażowania.
Gdy formalne umowy w szkole dobiegły końca, rodzice zorganizowali przestrzeń dla kontynuacji zajęć – początkowo w domku Jazdów 3/4. W ten sposób powstała społeczność, której fundamentem były relacje, zaufanie i bliskość.
Z czasem liczba uczestników i grup zaczęła się zwiększać,
a w 2018 roku do zespołu dołączył Czarek Kamiński, co zapoczątkowało dalszy rozwój działań.
Dzięki wsparciu Fundacji Bullerbyn, Pracowni Nauki i Przygody oraz wielu wolontariuszy, zajęcia stawały się coraz bardziej różnorodne
i dostępne dla większej liczby dzieci.
Gwarantujemy atmosferę pełną bliskości, zaufania i wspólnoty – w sercu Osiedla Jazdów, które jest symbolem otwartości
i współpracy.
Budujemy świat, w którym dzieci mogą rozwijać się w zgodzie ze sobą, innymi i naturą, budując relacje oparte na zaufaniu, współpracy i empatii.
Naszą misją jest tworzenie bezpiecznej przestrzeni rozwoju w duchu zaufania do dziecka i do jego indywidualnego tempa.
Pedagogika bliskości jest dla nas jedną z nadrzędnych wartości. Ostatnio coraz więcej mówi się w Polsce o rodzicielstwie bliskości, my przenieśliśmy ten system na nasze odjazdowe zajęcia.
Z artykułu dowiecie się, co jest dla nas w tym podejściu ważne. Amerykańska para William
i Martha Sears, jako pierwsi ukuli termin „rodzicielstwo bliskości”. Początkowo dotyczył on najmłodszych dzieci, jednak szybko stał się po prostu sztuką budowania bliskich, autentycznych relacji z dziećmi i nastolatkami. Wiemy, że poza czasem spędzonym w domu, młodzi ludzie wiele godzin przebywają w szkołach i na zajęciach dodatkowych. Bywa tak, że rodzice widują
w tygodniu swoje pociechy krócej niż ich opiekunowie szkolni i pozalekcyjni. To dlatego tak ważne są nasze relacje z podopiecznymi. My również mamy realny wpływ na ich przyszłe przekonania, umiejętności miękkie, wysokie poczucie wartości i poziom zaufania do ludzi.
A oto nasze ulubione zasady rodzicielstwa bliskości, które stosujemy w pracy.
Podstawą jest zobaczenie dziecka – jego indywidualnych cech charakteru, potrzeb, problemów, talentów. Relację buduje się na podstawie szacunku, empatii i komunikacji. Umożliwiamy podopiecznym wspólne podejmowanie decyzji, kiedy tylko jest na to przestrzeń. Wspieramy je w rozwoju i podążamy za ich bieżącymi potrzebami. Choćby najlepszy plan zajęć może poczekać, jeśli w danym momencie okaże się nieodpowiedni. Chcemy wzmacniać dziecięcą samodzielność, poczucie odpowiedzialności i kreatywność. Nie jesteśmy autorytarnymi opiekunami, a czułymi przewodnikami inspirującymi do badania świata, twórczości i budowania bliskich więzi z innymi.
U nas nie padają komunikaty typu „przestań płakać, jesteś już duży/a”, czy „nie wolno się złościć”, nie ma podziału na dobre i złe emocje. Rozumiemy, że za każdym płaczem stoi niezaspokojona potrzeba. Uczymy dzieci rozumieć siebie, komunikować się, wyrażać swoje emocje w sposób bezpieczny dla otoczenia. Chcemy, aby w przyszłości nasi podopieczni ufali swojemu ciału, rozpoznawali sygnały płynące z wnętrza, dbali o swoje potrzeby i dzięki temu lepiej rozumieli innych.
Traktujemy dzieci, jako partnerów do rozmowy. Nie karzemy ich, tylko wspólnie analizujemy daną sytuację, uważnie słuchamy, pomagamy im zrozumieć siebie i pozostałe osoby. Pozwalamy im też na indywidualne odnalezienie swojej roli przy danym zadaniu, szukanie rozwiązań w sytuacjach konfliktowych, umożliwiamy doświadczanie nowych metod i badanie swoich upodobań, talentów, ale i granic. Zachęcamy ich do uczestniczenia w aktywnościach poprzez własny zapał, wspólne z dziećmi wykonywanie ćwiczeń i zabaw oraz szacunek do ich bieżących potrzeb. Jeśli dziecko w danej chwili potrzebuje odpoczynku, to ma do niego prawo. Nie zmuszamy, nie trzymamy się sztywno planu, bardziej interesuje nas tworzenie bliskich, autentycznych więzi i podążanie za dziecięcą kreacją i jego wewnętrzną mądrością. Nie oznacza to jednak braku zasad i granic. Mamy jasno ustalone proste 4 zasady, o których wspólnie rozmawiamy, przypominamy sobie. Dzieci nie tylko dowiadują się, co należy zrobić w pewnych sytuacjach, ale i dlaczego. Bezpieczeństwo jest dla nas bardzo ważne. Chcemy też, aby nasi podopieczni widzieli w nas sprzymierzeńców, z którymi mogą otwarcie porozmawiać o wszystkim.
Wiemy, że jeśli sami nie damy dzieciom przykładu dbania o siebie, komunikatywności, stawiania granic i empatycznego podejścia do samych siebie, podopieczni wyłapią pewien fałsz lub odmówią podążania za nami. Wszyscy jesteśmy ważni, uczymy się wzajemnego szacunku. Wypoczęty i spełniony zespół, to również zadowolenie uczestników zajęć.
Chcemy poznać jak najlepiej naszych podopiecznych. Umożliwia nam to również bieżący kontakt z rodzicami. Jeśli wiemy o istotnych wydarzeniach w życiu małego człowieka, jego bieżących lękach i pasjach, możemy lepiej rozumieć przyczyny jego zachowania.
Podczas naszych zajęć obok pracy indywidualnej jest dużo aktywności grupowych. Zależy nam na budowaniu poczucia przynależności do wspólnoty. Umożliwiamy też naszym absolwentom regularne spotkania z opiekunami i dziećmi z grupy. Podsumowując, zależy nam na dobru dziecka. Widzimy w nim partnera, człowieka z krwi i kości z bieżącymi problemami, potrzebami i talentami. Empatia, szacunek, inspiracja, elastyczność, komunikatywność i asertywność są naszymi podstawowymi wartościami. Przychodzimy do pracy, aby bawić się i wzajemnie uczyć się od siebie, a nie odhaczyć tylko z góry ustalony plan. A jednocześnie opracowujemy każde zajęcia tak, by stworzyć przestrzeń do rozwoju, poznawania swoich możliwości oraz odkrywania siebie i rozumienia emocji. Nasza społeczność to dla nas taka trochę większa rodzina i na tym przekonaniu opiera się możliwość przełożenia filozofii rodzicielstwa bliskości w pracy pedagoga
Odpowiadamy za organizację rodzinnych gier terenowych, gdzie zapraszamy rodziny na wędrówki w poszukiwaniu skarbów szlakiem zagadek i wskazówek, jak “Poszukiwania zaginionego renifera” podczas wydarzenia “Świąteczny Jazdów” 2022, “Dziady, zjawy nocy” 2024 albo “Baśniowy Las. Warszawa” 2025.
Na wydarzeniach otwartych na Osiedlu Jazdów (Noc Muzeów, Festiwal Otwarty Jazdów, Warszawskie Święto Rowerowe, Dzień Unii Europejskiej, LABA) odpowiadamy za przestrzeń dla dzieci pełną atrakcji blisko natury, aktywności artystycznych i ruchowych, dzięki czemu rodzice mają chwile wytchnienia, bo dzieci zostają pod naszą opieką.
Nasz ulubiony event rodzinny! Cała rodzina jest zaangażowana! Dzieci i rodzice zaczynają zajęcia wspólnie, ale potem rozdzielają się na “swoje sprawy”. Najmłodsi wyruszają na wyprawę
i zajęcia kreatywne, a dorośli mają w tym czasie swoje osobne warsztaty NVC.
Dwa razy w roku organizujemy rodzinne eventy charytatywne “Świąteczny Jazdów”/“Odjazdowa Wielkanoc” - pełne muzyki, koncertów, śpiewów, spotkań i pogaduch, warsztatów dla dzieci, dorosłych
i rodzin. Zebrane datki przekazujemy organizacji ratującej zwierzaki Stowarzyszenie START.
Czy to festyn rodzinny, czy też spotkanie na zakończenie roku szkolnego - towarzyszymy rodzinom wnosząc nową jakość do otwartych spotkań i publicznych wydarzeń.
Z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz Dnia Ziemi wyciągamy całe rodziny nad Wisłę na wspólne aktywności w terenie i biesiadowanie przy ognisku.
Nasz organizacja działa prawnie jako fundacja od 2021, wcześniej jako grupa nieformalna. Sformalizowanie pozwoliło nam ująć w ramy statutu to, co jest najważniejsze dla nas, naszą misję. Co roku rozliczamy się z realizacji tej misji przed Ministerstwem Kultury. Poniżej dokumenty naszej fundacji. Ale także inne dokumenty, które pozwalają zajęciom się odbywać.
2025
00-467 Warszawa
ul. Jazdów 8/1
Fundacja Odjazdów