Odjazdowe wakacje

Wakacje w Odjazdowie

Kameralne grupy. Relacje. Podążanie za dziećmi i ich potrzebami. Nawigowanie procesem grupowym i stymulowanie do budowania relacji. Na turnus przewidziane 18 miejsc. Maksymalnie możemy przyjąć 24 osoby, wtedy dzielimy się na podgrupy. 


Na który turnus się można jeszcze załapać?
 

Jakie są nasze Wakacje na Jazdowie?

– są pół-na-pół

  • w połowie stacjonarne: w domku na Jazdowie i w okolicach domku
  • w połowie wyprawowe: przed nami 2 dni wyprawy – latem rowerowej, przy grupach mocno rowerowych, nawet i 3 dni 
    • (wymagana umiejętność jazdy na dwukołowym rowerze o kole wielkości min. 20 cali)
  • opcjonalnie pojawia się też wyprawa pociągiem SKM nad Świder,
    do lasu i rzeczki.
  • dzieją się w centrum Warszawy ale w otoczonym zielenią zabytkowym Osiedlu Jazdów, na którym mieszkają także mieszkańcy, więc traktujemy okolicę z szacunkiem, a całość kwoty, którą Państwo płacą przeznaczamy na działania statutowe Fundacji oraz utrzymanie i odświeżanie domku 8/1, w którym działamy na co dzień.
  • gwarantujemy opiekę w godzinach 9-17
  • ubezpieczamy dzieci 
  • korzystamy z dobrodziejstwa Warszawy: Parku Szczęśliwickiego, Plaży Saskiej, Parku Ujazdowskiego, Łazienek Królewskich.
     

– karmią dzieci

  • Ważne jest dla nas przygotowanie jedzenia samodzielnie bądź korzystanie ze sprawdzonej garmażerki.
  • Gdy będziemy sami robić obiady, to nie będzie tam mięsa.
  • Będą różne produkty do wyboru, my będziemy jednak czuwać nad przyrządzaniem w taki sposób, aby zadbać o osoby z alergiami pokarmowymi i wykluczeniami w diecie. Można ewentualnie przynosić swoje własne obiady, będzie w czym odgrzać.
  • My zawsze mamy przekąski na podwieczorek owoce, orzechy i bakalie, wafle ryżowe, chrupkie pieczywo oraz… glutenowe bułki kajzerki.
 

– wdrażają dziecko do samodzielności / odpowiedzialności za siebie:

  • Wymagamy drugiego śniadania/przekąsek w śniadaniówce, stroju odpowiedniego do pogody
    i wypraw w terenie oraz… kapci na przebranie :)
  • Polegamy na dziecku, że potrafi zadbać
    o swój dobrostan: w zaufaniu, że je tyle,
    ile naprawdę potrzebuje, je wtedy, kiedy jest głodne, ale z poszanowaniem rytmu
    i porządku dnia, zasad bezpieczeństwa
    i przebiegu warsztatów, czuje, czy jest mu za ciepło/za zimno – ale z przypominajką od dorosłego.
  • Dziecko wraz z innymi dziećmi zobowiązuje się do przestrzegania ustalonych  zasad, wprowadza na spotkaniach społeczności propozycje zmian, ponosi wyłącznie naturalne konsekwencje swoich decyzji:
    • nie karzemy dzieci ani nie nagradzamy, jednak jeśli dziecko rażąco nie przestrzega regulaminu, stanowi zagrożenie dla innych dzieci, to wydarza się to, na co w tym regulaminie się umowimy –
      np. izolacja od zabawy,
      telefon do rodzica etc. 
    • wierzymy jednak, że rozmowa
      o wzajemnych potrzebach będzie wystarczająca.
  • Wymagamy przestrzegania przez dzieci ustalonych wspólnie zasad: 
    w tym… niekorzystania z telefonów
    i smartwatchów – w razie potrzeby mogą być u nas w biurku i czekać na powrót Rodzica oraz nieprzynoszenia słodyczy.

 

– są bliskościowe

  • Zależy nam na relacjach, zarówno tych budowanych między dziećmi, jak i tych między dorosłymi a dziećmi (ważne są dla nas: socjokracja, porozumienie bez przemocy i pedagogika przygody: https://odjazdow.pl/nasze-wartosci/ 
  • Opiekujemy smutki, tęsknotki i trudności
    z wejściem w grupę mamy w tym wieloletnie doświadczenie. Rekomendujemy jednak, żeby dziecko miało choć 1 osobę znajomą (kolegę, koleżankę, starsze rodzeństwo)
    w wybranym turnusie.
  • Nie mają charakter terapeutycznego: wspieramy dzieci w ich procesach rozwojowych, także dzieci neuroatypowe, jednak naszym celem jest współpraca wszystkich dzieci w grupie. Nie zajmujemy się terapią, nie możemy też poświęcić wyłącznie 1 dziecku uwagi przez cały dzień. Jeżeli Twoje dziecko przeżywa trudności w kontakcie z rówieśnikami lub inne adaptacyjne – daj nam znać o tym, my też będziemy update’ować
    o funkcjonowaniu w grupie.
    Jeżeli dziecko będzie rażąco nieswspółpracujące – wtedy będziemy musieli porozmawiać i się pożegnać.
  • W pewnym stopniu podążamy za dziećmi i ich potrzebami: ale też pół-na-pół:
    z uwzględnieniem rytmu i porządku dnia
    i ustaleń z rodzicami. 
  • Oznacza to, że niekiedy plan dnia się może zmienić, kiedy ustalimy to wspólnie całą grupą i nie wpływa to na ustalone
    i niezmienne ramy.
  • Dzieci mają czas na zabawę swobodną oraz mają możliwość wyboru udziału
    w warsztatach tematycznych. 
  • Nie mają wyboru w sytuacjach, wymagającej szczególnej ostrożności,
    jak np. jazda kolumną na rowerze, krojenie warzyw itp. Wtedy całkowitą i jedyną decyzyjność ma dorosły

– są procesem grupowym

  • Tydzień turnusu  jest zaprojektowany jako określony proces grupowy: z otwarciem kontraktem i podsumowującym zamknięciem. 
  • Dynamika tygodnia układa się różnie –
    na początku większy nacisk kładziemy
    na integrację grupy niż słuchanie pojedynczych propozycji.
  • W środku tygodnia (środa/czwartek) grupa musi przeżyć kryzys.
    • Dziecko mniej chce się iść na Jazdów, bardziej bolą nóżki, “pokłóciłem się
      z kolegą”. Wtedy dziecku będzie po prostu nieco trudniej – jednak to jest część procesu, nie poddawajcie się – tylko przyjdźcie i tego dnia, my to przeprowadzimy i przekujemy w siłę. 
      • Przykład: na środkowo-tygodniowe „załamanie” mamy sposób wyprawy z pluskaniem nad rzeczkę Świder i/lub zapraszamy warsztatowców, którzy nowością swojej osoby zmienią kierunek napięć.
  • A w piątek to już bądźcie obowiązkowo: piątkowe podsumowania są super-ważne: nazywamy co się zadziało, wspominamy najmilsze przygody
    i największe zaskoczenia, kto z kim się zaprzyjaźnił, co osiągnęliśmy jako grupa. Szykujemy też dla dzieci pożegnajki.
  •  są ważną klamrą procesu – dzieci dostają małe upominki od serca przygotowywane przez nas przypominające o wspólnym czasie :).
poniedziałek wtorek środa czwartek piątek
podróż do Meksyku
wyprawa rowerowa nad Wisłę na plażę saską,
2. nierowerowi dojeżdżają autobusem
podróż autobusem
i pociągiem nad Świder
Możliwy podział na grupy: 1. podróż na Szczęśliwice rowerami2. Wyprawa piesza po okolicy Pożegnanie inspirowane kulturą plemion Ameryki Łacińskiej lub Meksyku
poznajemy się ze sobą, z zasadami,
z okolicą
relaksacyjna wycieczka rowerem, przystankami
i ciekawostkami o Wiśle
i faunie nadwiślańskiej
wspólna podróż autobusem na Dworzec Wschodni i stamtąd ciuchcią prosto nad Świder Porządna wyprawa rowerowa z postojami
i zabawami rozluźniającymi.
podsumowanie, czilowanie, imprezowanie
i pożegnanie
Tortille komponowane samodzielnie ze świeżych składników: ryż, papryka, fasola, kukurydza, pomidory, cebula, oliwki, ser, uczymy się zawijać tortillę. ognicho, kiełbaski (mięsne i wege), szaszłyki warzywne domowej roboty pierogi
i naleśniki z lokalnego zaprzyjaźnionego baru mlecznego
Domowe jedzenie ze sprawdzonego baru mlecznego: kotlety schabowe z ziemniaczkami, barszczyk z krokietami z pastą jajeczną Prosty obiad spaghetti, z dodatkami do wyboru
Warsztaty inspirowane historią Meksyku: budowanie Majańskich piramid, podstawy języka hiszpańskiego, Olmeckie rzeźby, zabawa dramowa z kolorowymi maskami El dia de los Muertos,  tkanie azteckich bransoletek rozgrywki w piłkę “Ulama” kontynuacja warsztatów tematycznych: malowanie w terenie. Bushcraftowe know how: budowanie szałasów,

 

obsługa krzesiwa
i nożyków typu open-spinel (dopasowane do dzieci)Zabawy gliną, brodzenie w wodzie.

brodzenie w rzeczce, oglądanie przyrody
z bliska, z dala od zgiełku miasta, pluskanie się
zabawy sportowe i ruchowe w parku, zjazd bobslejami z Górki Szczęśliwickiej. Możliwość utworzenia grupy nierowerowej. Wtedy oni działają osobno: czeka ich piesza mini-wyprawa po okolicznych zakamarkach, warsztaty kulinarne i majsterkowe Warsztaty tematyczne sportowe, artystyczne majsterkowe i przyrodnicze. Dlaczego kukurydza jest tak ważna? Opowiadanie historii. Kim był pierzasty wąż? – warsztaty majsterkowe. Wędrówki nad lokalny “Wodospad”

– są bliskościowe 

– są bliskościowe  

Wakacyjne wspomnienia

2025

00-467 Warszawa

 

ul. Jazdów 8/1

Fundacja Odjazdów